Otthonok és Kertek

Válasszon otthonába megfelelő színű szőnyeget a Kabiri Szőnyegháztól

Ha az lenne a célunk, hogy itt számba vegyük a kézi csomózású keleti szőnyegek (magyarországi szóhasználatban leggyakrabban perzsa szőnyegek) valamennyi alapanyagát, minden alkalmazott szövött eljárását, valahány csomózási technikáját, az összes színezék eredetét, fajtáit és a színezés módszereit, nem lenne egyszerű a dolgunk, de megvalósíthatnánk.

Azonban ezen a felületen e szőnyegek varázslatos motívumai minden variációjának bemutatása sokféleségük és változatosságuk okán nemcsak, hogy szinte lehetetlen vállalkozást jelentene, de ráadásul a honlapra látogató teljesen elveszhetne a részletekben. Így itt meg kell elégednem a kézi csomózású szőnyegek főbb típusainak, stílusjegyeinek bemutatásával.

A “perzsa szőnyegek” mintavilágának kategorizálásakor hármas felosztásról beszélhetünk, úgy mint a geometriai, az indás (más néven virágos vagy florális), illetve a figurális ábrázolás. a geometriai, az indás (más néven virágos vagy florális), illetve a figurális ábrázolás

A bal oldali képen egy Herati szőnyeg, a jobb oldali képen egy afgán Bochara geometriai motívumai láthatóak. A geometriai motívumok alakjának és elhelyezkedésének megszámlálhatatlan variációja létezik, amelynek csak a képzelet szab határt. Természetesen léteznek az egyes tradicionális szőnyeg készítő vidékekre, városokra jellemző hagyományos motívum és színvariációk, stílusjegyek amelyeket már kis gyakorlattal is meg lehet különböztetni.

A különböző motívumstílusok gyakran keverednek is. A fent bemutatott szőnyegek közül az iráni KUM szőnyegen figyelhető ez meg, ahol az indás és a figurális motívumok kombinációját láthatjuk. Egy másik megközelítés inkább a minták vonalvezetése szerint osztja fel az első két csoportot ívelt- és egyenes vonalvezetésűre. Az ívelt vonalvezetésű mintázatok az általában magasabb színvonalat képviselő városi műhelyeket dicsérik, míg az egyenes vonalvezetés inkább falusi vagy nomád készítőkre utal.

Az bemutatott gyönyörű Beludzs szőnyegen jól nyomon követhető a nomád, falusi műhelyek egyszerűbb vonalvezetésű mintavilága. Különösen akkor érzékelhetőek a fenti csoportosítás szerinti falusi-városi stílusjegyek különbségei, ha – ahogyan a fenti képeken látható – e kiváló nomád szőnyeg mellé helyezünk egy meseszép városi alkotást , amely önmagában is dicséri alkotóművészeit. Megkülönböztethetjük a mintázatot aszerint is, hogy egy nagy központi-, és az aköré csomózott kisebb motívumból áll vagy több kisebb-, illetve sok apró motívumból díszíti. A fenti képeken iráni Nain szőnyegeken figyelhetjük meg a különbséget az egy központi nagy motívum köré szerkesztett, illetve a több kisebb indás (virágos) motívum jellegzetességei között.

Az előzőekben vázolt csoportosításon túl, a motívumok elhelyezkedését másfajta megközelítésből is szemlélhetjük. Ebben a tekintetben végül, de nem utolsó sorban a medaillonos, az ismétlődő mintás vagy a különböző alakú mezőket (téglalap, négyzet, rombusz és egyéb) tartalmazó kazettás elrendezésekről mutatunk be néhány képet. Mindemellett nem elhanyagolható tény, hogy ebben a csoportosításban is lépten-nyomon találkozhatunk olyan szőnyegekkel, amelyeken az ismétlődő minták keverednek a kazettás elrendezéssel és a medallionok alkalmazásával.

www.kabiriszonyeghaz.hu

További cikkek hasonló témában

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top