Otthonok és Kertek

6,3 négyzetméteres, gurul, most Marokkóban van. Mi az?

Öreg furgonból okos minigarzon. Norbi és Dóri megcsinálta!

Juhász Norbert, egy fiatal építész és párja, Dóri beteljesítették az álmukat és budapesti albérletüket első, saját építésű lakra cserélték. Na, nem akármilyenre: egy 16 éves furgont alakítottak át. – Megvettünk egy 16 éves furgont és 4,5 hónap alatt otthont varázsoltunk belőle. Dóri rengeteget segített, de a tervezés, az építés, szervezés és anyagbeszerzés oroszlánrésze rám hárult – nem teherként, mivel nem kényszerből választottam ezt az utat – mondja Norbert. Maga az építés – a tervezésen túl – több mint 700 munkaórát vett igénybe. A megfelelő anyagok kiválasztásánál, az elektromos rendszer, a gáz, a víz bevezetésénél, az asztalos megoldásoknál jól jöttek az építészeti ismeretek. A tervezési vezérelv: diszkréció és egyszerűség A mobil minigarzon kívülről úgy néz ki, mint egy furgon, kerüli a feltűnést. A belső teret az egyszerűség jegyében alakították ki, igyekeztek összefüggő felületeket hagyni, a lehetőségekhez mérten szellősen hagyni. Egyszerű anyagokat használtak, arra törekedtek, hogy a furgonbelső átlátható és rendezett legyen. A kaszni belsejébe 4-6 centis PUR hab hőszigetelés került, a belső burkolatot párnafákra helyezett OSB lapok képezik. A bútorok váza részben bontott, részben új fenyőlécekből készült, a belső polcok OSB-ből, a látható burkolatok pedig nyers MDF lapok. A három bútorelem: ágy, konyha, tárolószekrény. A kétszemélyes ágy egy kinyitható kanapé, alatta van három nagyméretű láda, mögöttük pedig az elektromos rendszer. A konyharész munkalap alá rejtett gázfőzőt, gázpalackot, mosogatókagylót, csapot, 70 literes tartályt és tárolót foglal magába. A szekrény L-alakú: az alacsonyabb részén ülőfelület, előtte felnyitható asztal található, alatta van a hűtő. A tároló ruhákat, használati tárgyakat rejt. Az elektromos hálózat: két 12V-os 100 Ah-s fedélzeti akkumulátor van az ágy alatt, melyeket három módon lehet tölteni: a járó motor generátorától, 220V-os aljzatról, vagy a tetőre helyezett 250W-os napelem panelről. A fogyasztók mind 12V-osak (világítás, vízpumpa, hűtő, szivargyújtó aljzatok), de bekerült egy kis teljesítményű inverter is, amiről laptopot, fényképezőgépet lehet tölteni. A rendszer – elméletileg – 2-3 napra elegendő áramot képes tárolni, átlagos fogyasztás mellett, mindenféle töltés nélkül. A gáz- és vízrendszer: egy három rózsás gázfőzőt kötöttek rá egy 11 kg-os lakóautós gázpalackra. A vízhez egy 70 literes tartályt építettek be, amiből egy nyomásérzékelős vízpumpa nyomja fel a vizet a csaphoz. A mosogatókagylóból az autó aljára rögzített víztárolóba folyik a víz, amit könnyedén le lehet engedni. Van egy extra csatlakozó is a vízrendszerhez: ide egy zuhanyzócsövet lehet csatlakoztatni, és ha a helyzet engedi, az autó mögött le lehet tusolni. Mennyiből jött ki? A guruló garzon összesen 2,1 millió forintba került úgy, hogy a furgont is meg kellett venniük. – Egy teljesen működő otthonért, ami lehet alpesi víkendház vagy spanyol tengerparti nyaraló, talán nem sok – mondja Norbert, hozzátéve: – Sok mindent ki lehet hagyni, amit mi bevállaltunk. Az átalakítás megközelítőleg 900 ezer forintot igényelt, ennek közel felét az elektromos rendszer kialakítására költötték. Összességében egy kompakt, megbízható, ránk szabott, megfelelő felszereltségű, vadonatúj belsejű kis otthont kaptunk. Ennyi pénzért a lakóautó piacon a kifejezetten leharcolt, huszonéves autókat lehet megtalálni, amire ugyanúgy kellene költeni. Négy hónap utazás és furgonélet után is elégedetten gondolok első saját guruló házunkra. Forrás: Életszépítők

További cikkek hasonló témában

Hozzászólások

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top